CHORIZO

Changing practices and Habits through Open, Responsible, and social Innovation towards ZerΟ food waste

CHORIZO was created with the aim of improving the understanding between social norms, consumer behaviours and economic actors’ decisions and the generation of FLW and to use this knowledge to improve the effectiveness of decision-making and the commitment of actors in the food chain towards zero food waste.

CHORIZO addresses existing research gaps and uses its results to deliver and promote innovations that help actors to engage more effectively in food waste prevention and reduction activities.

An initiative that integrates EU and food chain actors to improve knowledge of contingencies and produce new effective tools to facilitate successful transitions towards minimizing food loss and waste (FLW).

GOALS
  • Conduct a comprehensive, data-driven analysis of food waste prevention actions, and develop a database that links relevant actions and tools to the achievement of specific objectives and contexts, providing more timely and easily accessible data for decision-making.
  • Model and explain, through a data-driven approach, the interrelationships between social norms, business practices, consumer behaviour and food waste.

  • Use the FLW model to assess the feasibility and predict the expected impact of FLW prevention and reduction actions, in different settings.

  • Develop and validate compelling communication products and innovative educational packages, building on previous or ongoing research activities and the results of selected FLW actions.
  • Provide sector, consumer and context specific guidance to shift societal norms towards zero food waste.

  • Collaborate with European, national and global initiatives in a dialogue to change social norms towards near-zero FLW and undertake appropriate dissemination and communication actions to maximise the impact of the project.

CTIC CITA: CASE STUDIES

FOOD WASTE IN THE HOUSEHOLD DURING THE CRISIS AND BEYOND THE CRISIS PERIOD

Cerca del 50% del desperdicio alimentario se produce en los hogares. lo que convierte a los hogares en un objetivo clave para la intervención. Además, el COVID-19 ha modificado las normas sociales y el comportamiento de los consumidores en relación con la alimentación de los hogares.

En este caso de estudio, Ctic Cita, en colaboración con ILVO, realizará encuestas a consumidores y entrevistas con asociaciones de consumidores con el objetivo de:

  • identificar los factores que impulsan el desperdicio alimentario en los hogares, 
  • investigar el papel de las interacciones de las redes sociales (ej. con otros miembros del hogar) y las prácticas de comercialización minorista
  • comprender los hábitos de comportamiento en desperdicio alimentario que se produjeron durante la pandemia de COVID-19, y
  • comprender la influencia de los factores contextuales en el comportamiento de los hogares respecto al desperdicio alimentario.

FOOD WASTE IN RELATION TO DATE MARKING AND SMART SUSTAINABLE PACKAGING

Hasta el 10% del desperdicio alimentario generado anualmente en la UE se debe a un marcado incorrecto de la fecha, lo que suele confundir a los consumidores y lleva al desecho antes de lo necesario. Esto es lo que pasa, por ejemplo, en categorías como los lácteos, zumos frescos, carne y pescado refrigerados.

En muchos países de la UE, se utilizan indistintamente los conceptos “consumo preferente” y “fecha de caducidad”. Además, la percepción que tienen los consumidores de la validez del marcado de la fecha puede impedir la difusión de nuevas tecnologías (por ejemplo, envases sostenibles e inteligentes) que prolonguen la vida útil de los productos, cuando cabría esperar que tales tecnologías reforzaran la confianza en el marcado de la fecha.

Por medio de encuestas y entrevistas a consumidores e industria, Ctic Cita, con la colaboración de FIAB, tratará de:

  • comprender la lógica del marcado por parte de las industrias alimentarias, y cómo influye el marcado de la fecha en el comportamiento del consumidor,

  • analizar la relación entre la duración de la vida útil y la calidad del producto percibida por los consumidores,

  • entender las prácticas de los agentes económicos en materia de devolución, eliminación o donación de alimentos,

  • comprender la aceptación por parte de los consumidores y las industrias alimentarias de los envases sostenibles e inteligentes y las interacciones con la vida útil percibida de los productos (confianza de los consumidores en el marcado de la fecha) y, en última instancia, el desperdicio alimentario.

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